Bikepacking Vasaloppet

De Vasaloppet is de oorspronkelijke inspiratie voor onze Zwedentrip. Jaren geleden al zag ik foto’s van bikepackers op deze route en dat sprak toen zo tot onze verbeelding!
De route is 90km lang en heeft veel te bieden: ruig en avontuurlijk, veel mogelijkheden tot wildkamperen, lekker verlaten, offroad… Maar ook een tikkeltje lang zo zonder bevoorrading onderweg met kinderen en ook wel best ver rijden om enkel de Vasaloppet te gaan fietsen. We probeerden meermaals een fietsrondje te puzzelen met de Vasaloppet erin maar elke poging droogde op omdat bij het verder knutselen aan een route we telkens vast kwamen zitten met teveel fietsen op de grote wegen, teveel klimmen, … Want Zweden is heel groen en uitgestrekt maar op afgelegen fietspaadjes moet je niet te hard rekenen.
Het leek erop dat we de Vasaloppet moesten uitstellen voor een kinderloze fietstrip…
Tot onze pubers niet meer op fietsvakantie wilden en deze route plots de inzet werd van een prachtig compromis! Want een tweedaagse lichtbepakte tocht als intermezzo in onze daktenttrip kregen we nog net verkocht! Jeuj!

De route is vernoemd naar Koning Vasa die deze weg op ski’s nam om in Mora een opstand te gaan leiden nadat hij de Denen was ontvlucht. Nu is de Vasaloppet een jaarlijkse langlauf- en mountainbikewedstrijd, en dat merk je want op verschillende plaatsen zijn er controleposten met vaak een toilet, een schuilhutje en een watertappunt.

5 juli 2021 Glaskogen – Sälen met de auto

We reden met ons busje vanuit Glaskogen een pak noordelijker. Bij de voorbereiding hadden we gezien dat er wel wat campings zijn in de buurt van Sälen, maar ook belangrijk was dat de aansluiting op de route goed en veilig te fietsen was. We gingen op zoek naar het infocentrum aan de start van de Vasaloppet, in de veronderstelling dat we daar een kaart konden kopen en wat informatie zouden kunnen krijgen over waar we best konden starten. Toen we er toekwamen bleek het centrum gesloten en enkel open in de voormiddag. We vonden dat een beetje vreemd. Er was amper beweging in de omgeving, amper een levende ziel te bespeuren.
We besloten verder te rijden en op zoek te gaan naar de eigenlijke route zelf, die is immers bewegwijzerd.
Toen we de route gevonden hadden, zochten we snel een prachtig overnachtingsplekje aan een meertje. We besloten daar te slapen en de volgende ochtend zou Dries met Astor met de auto terug naar de lagergelegen parking aan het Starthuset in Berga rijden. Dat bespaarde de rest van het gezin een aardig klimmetje.

6 juli 2021 Sälen – Evertsberg 47km

Het Starthuset was open en bemand door jobstudenten die eigenlijk niet zo heel goed wisten wat te doen. Dries kocht een kaart maar kon enkel met het Zweedse Swish betalen, en dat kan niet als je geen Zweeds bankrekeningnummer hebt. Hij beloofde de kaart te betalen bij aankomst in Mora, en dat was goed. Heerlijk!

We konden droog starten en reden over heerlijke gravelbaantjes, breed en snel! Al snel begon het wat te regenen. Modderspatten! Maar de route bleef goed befietsbaar, leve gravel!
’s Middags konden we droog picknicken onder een sheltertje. De paadjes werden rotsachtiger en smaller, afgewisseld met spekgladde knuppelpaadjes.

We schuilden in de namiddag nog in een hutje zonder ramen, we deden de deuren dicht om de muggen buiten te houden. In het donker, druipend van de nattigheid, eventjes op adem komen. Gelukkig is de route machtig mooi!

In de late namiddag kwam de zon er weer door, kreeg de moraal weer en oppepper en ging er een band plat. Tijdens het herstellen kwamen we een joggende Zweed tegen die ons vertelde over de stuga’s even verderop. Hij zei dat er al heel wat bedden bezet waren maar dat er nog 1 grote overnachtingsstuga over was. Hij doorprikte ook eventjes onze illusie om ons te bevoorraden in Evertsberg. Er was daar enkel een onbemande winkel, en daar kon je zeker niet betalen met een niet-Zweedse bankkaart….hmmmm….

We besloten dan toch maar voor de stuga te gaan. Na een dag met veel regen en kletsnatte kousen en schoenen was een vuurtje om te warmen en te drogen wel aanlokkelijker dan in een tent kruipen. We hadden geluk, er waren net 6 bedden rond de vuurplaats. Er was geen water en geen elektriciteit, drinkwater haalden we bij de vriendelijke jogger die even verderop woonde. De kinderen doken meteen het meertje in.

Betalen voor onze overnachting kon enkel met Swish… Dan zullen we, net zoals voor de kaart, in Mora ook betalen voor deze overnachting.

De Vasaloppet wordt door de Zweden voornamelijk gewandeld merkten we, we kwamen vooral wandelaars tegen op plekken waar de wandelroute en fietsroute samenlopen. Andere fietsers hebben we amper gezien.

7 juli 2021 Evertsberg – Mora 49km

Omdat we geen kamp moesten opbreken waren we al weer snel op weg.
We kregen regen en zon, en alle soorten gravel die je maar kan bedenken rollend op en af. Het was een prachtige dag!

Omdat we ons niet konden bevoorraden onderweg, spaarden we zoveel mogelijk proviand voor de kinderen. Heel gezellig was dat niet, ahum. Er stond ons ook nog een fijn klimmetje te wachten. Ik zag dat niet zitten met een lege maag. En dan, blijkt er ineens op die top toch een controlepost waarin een klein cafeetje huist open te zijn. Wonderlijk, in de middle of nowhere aten we wafels met slagroom en kanelbullar met hete koffie. Zàlig! En dan ook nog eens lezen dat Wout Van Aert won op de Ventoux!

Al snel kwamen we in Mora aan! Het bezoekerscentrum was net gesloten. Dus zouden we de volgende dag onze schulden moeten komen vereffenen.
Op de grote stadscamping vonden we een plekje in de schaduw van wat grote bomen. Het was nog rustig op de camping.
’s Avonds aten we pizza in het restaurantje van de camping, waar een dolkomische Zweed in het Zweeds een muziekkwis presenteerde. Die nacht sliepen we in onze tipi’s.

8 juli 2021 Mora – Våmhus met bus en auto

’s Morgens vroeg vertrokken Dries en Astor met de bus naar Sälen om de auto weer op te halen. Rond de middag waren ze terug in Mora, we pakten we ons boeltje en probeerden alles weer ordelijk in de auto te laden. We gingen onze rekeningen vereffenen in het bezoekerscentrum van de Vasaloppet. Er is een klein museumpje en je kan er wat souvenirs kopen. Maar betalen met een buitenlandse bankkaart noch visa noch cash kon niet. Alleen Swish! ECHT WAAR! Gelukkig was de jonge Zweed aan de balie flexibel, wees hij ons de weg naar een bankautomaat waar we Zweedse Kronen afhaalden en dan toch met cash betaalden. Leve de Zweedse cashloze samenleving 😉

Praktisch

Wij vonden de Vasaloppet heel erg gericht op de Zweden zelf. Er was weinig informatie te vinden, en die was al helemaal zeldzaam in het Engels. Ook de Zweden zelf, bij de start maar ook op de camping in Mora of in het bezoekerscentrum aan de finish in Mora weten het ook niet zo goed.

• Cykelkartan 30 is de enige kaart van het gebied waar de Sverigeleden opstaan. De Vasaloppet staat er ook net nog op.
  • De kaart van de Vasaloppsarenan kochten we bij de start. Wel handig om de overnachtingsstuga’s, toiletten, overdekte picknickbanken en waterpunten te kunnen zien.
  • De route is goed te fietsen met gravelbikes, je hebt geen mountainbike nodig
  • Bevoorrading is een ding, water lukt zeker maar eten heb je best gewoon genoeg bij
  • Wij parkeerden de auto bij de start in Berga (Sälen) op de parking
  • Vanuit Mora is er een bus terug naar de start, er rijdt zelfs een specifieke Vasaloppetdienst maar die moet je online reserveren en kan je enkel betalen met… rarara… Swish en dat kan je dus als buitenlander niet gefixt krijgen. Dries en Astor namen de reguliere bus in Mora en die stopte langs de weg op wandelafstand van het startpunt. De bus deed er een kleine 2u over.